persoonlijkheidsvorming

Mindfulness - 8 woe av eerste les 6/2

Mindfulness

Korte uitleg  Mindfulness is bewust aandacht geven aan het huidige moment, zonder oordelen. De training is een combinatie van de Mindfulnesstraining zoals die ontwikkeld werd door Jon Kabat-Zinn en de aandachtgerichte cognitieve variant van Segal, Williams en Teasdale.

De rode draad doorheen het programma is het bevorderen van je opmerkzaamheid en het intensifiëren van je ervaringen. Je wordt je meer bewust van je gedachten, gevoelens en de sensaties in je lichaam; je krijgt zicht op je eigen handel- en denkpatronen. Dat inzicht vergroot je keuze-mogelijkheden in handelen. Je bent niet langer slaaf van de automatische patronen, platgetreden paden of ingesleten weggetjes in je geest. Daarmee creëer je rust, ontspanning en innerlijke vrijheid.

Je leert een andere relatie aangaan met de voortdurende spiraal van gedachten, de werkdruk, het vele plannen, de wisselende golven van emoties en het streven naar perfectie. Niet de specifieke inhoud van je gedachten en gevoelens staat centraal, maar het ontwikkelen van een andere houding ertegenover: een houding die gekenmerkt wordt door toelaten, niet-oordelen en acceptatie.
Je leert aandacht te schenken aan het nu, het enige moment dat je echt ter beschikking hebt. Je leeft bewuster en je leven wint aan kwaliteit.

De vaardigheid om in aandacht te zijn, bouw je op in acht sessies. Je oefent o.a. de lichaamsscan, zitmeditatie en eenvoudige yoga. Je ademhaling is daarbij een belangrijk hulpmiddel.
Je kunt het geleerde ook werkelijk in de praktijk te brengen in alledaagse toepassingen. En hoe meer je oefent, hoe makkelijker dat zal gaan uiteraard.

De training is geschikt voor iedereen. Vooral mensen die last hebben van stress, vermoeidheid, (chronische) pijn, veel piekeren en negatief denken, kunnen er veel baat bij hebben.

Lange uitleg    Wat is mindfulness?

Mindfulness leert ons terug in het huidige moment te leven en zo meer aandacht te geven in wat er hier nu is. Het is een bijzondere manier van aandacht geven, nl. open, mild en zonder oordelen. Zijn bij wat er is en bewust aandacht geven aan wat er omgaat in onze geest, ons lichaam, ons dagelijks leven, van moment tot moment en zonder te oordelen. Mindfulness staat ook voor zorgzame aandacht ten aanzien van jezelf, je lichaam, je mogelijkheden en beperkingen.

Mindfulness is leren om uit de eindeloze stroom van gedachten, herinneringen en verlangens te stappen. Het is leren om telkens terug te keren naar ‘nu’, het huidige moment. Niet zozeer leren via kennis (we weten al zoveel), maar vooral door eigen ervaring.

Ervaringen zijn er altijd. Maar niks blijft hetzelfde. En alle ervaringen zijn voortdurend in beweging en veranderen: gedachten, plannen, stemmingen kunnen tegen de avond helemaal anders zijn dan ’s morgens.

Omdat het leven zoveel van ons kan eisen, richt deze training zich op een attitude waarmee we het jachtige tempo tijdens het werk en de nawerking ervan thuis, kunnen opmerken en loslaten.

Het is een methode die je eenvoudigweg wil leren om regelmatig stil te staan, tot rust te komen en te kijken waarmee je bezig bent.

Stoppen en tot rust komen, zijn uitstekende methoden tot stresshantering.

Maar mindfulness gaat verder. Na het stoppen en tot rust komen, ontwikkelen we inzicht in onszelf waardoor we tot juiste acties kunnen overgaan.

De manier waarop we kijken naar onszelf is open en niet oordelend, met vriendelijkheid voor wat we ervaren. Deze milde open relatie trainen we ten aanzien van onze aangename en ook ten aanzien van onze onaangename stressvolle ervaringen.

In deze training proberen we alles wat zich aandient in ons werk en ons leven, zonder oordeel onder ogen te zien, zowel vreugde als verdriet. Want dat alles maakt deel uit van ons werk en ons leven.

Deze training is een experiment om je leven vanuit een ander perspectief te leren ervaren. Elke situatie kun je gebruiken als hulpmiddel om milde, open, niet oordelende aandacht te oefenen. Wanneer deze oplettendheid de draad is die je zienswijze en handelingen van moment tot moment en van dag tot dag leidt, wordt je leven iets waarvoor je elke dag opnieuw kiest.

Het programma is wetenschappelijk onderbouwd. Internationaal wetenschappelijk onderzoek toonde inmiddels aan dat deze training de stressbestendigheid verhoogt, het psychisch welzijn verbetert en doeltreffend is in het omgaan met angst, onrust, piekeren, (chronische) pijn, …

Door zijn unieke integratie van Westerse psychologie (cognitieve technieken) en Oosterse technieken (meditatie) heeft deze aandachtstraining een immense invloed op de manier waarop je in het leven staat: hoe je denkt, hoe je in relatie staat tot anderen, hoe je omgaat met emoties, werk, gezag en niet in het minst met stress.

De training van de aandacht gebeurt via meditatie met de adem als anker, lichaamsgerichte technieken, zachte yoga en psycho-educatie o.a. over stress.

Zo’n training volg je best niet op momenten van crisis (vb. een depressie). Ze vereist immers een stevige inzet. Wie deelneemt, verbindt zich ertoe elke dag tijd te maken om te oefenen.

Het mindfulnessprogramma loopt over 8 weken met wekelijkse groepsbijeenkomsten die ongeveer 2,5 uur duren. De training is geen praatgroep, geen cursus, maar een training waarbij het oefenen centraal staat. In de 8 bijeenkomsten worden de technieken uitgelegd, geoefend en besproken.

Zo leer je, op een methodische manier, je vaardigheden en attitudes eigen maken om je veerkracht te verhogen en anders om te gaan met de onvermijdelijke stress van het leven, tegenslagen en de dagdagelijkse ups en downs, en lever je een actieve bijdrage aan je eigen welzijn en welbevinden.

Wie ben ik?

Eigenlijk heb ik altijd al belangstelling gehad om de aandacht naar binnen te richten en op een constructieve manier met stress om te gaan en zo heb ik met diverse vormen van meditatie kennisgemaakt. Tot ik in 2005 mindfulness tegen kwam. Ik raakte zo geboeid dat ik me er verder in verdiepte en ook een postgraduaat volgde aan de Arteveldehogeschool. Ook daarna ben ik me verder blijven verdiepen in deze materie : volgen van verdiepingsdagen en weekends, engagement in een intervisiegroep, beoefening thuis, volgen van diverse retraites (o.a. Bij Frits Koster, Thich Nhat Hanh, Paul Vanhooydonck, Jotika Hermsen, weekends te Hoey en Cadzand,…). Ik heb er bijzonder veel van geleerd. Het vormde me niet alleen in mijn manier van werken, maar ook in mijn persoonlijk leven. Tegelijkertijd trok ook de wetenschappelijke basis me aan. Op een bepaald moment wou ik dat wat mij zoveel bracht en van waaruit ik mijn eigen leven organiseer, verder doorgeven aan andere mensen. 

Docenten: Kristel Van Maele
Prijs: € 180.00 voor de reeks
OK-prijs: € 45.00
Wanneer: 06/02/2019, 20/02/2019, 27/02/2019, 13/03/2019, 20/03/2019, 27/03/2019, 03/04/2019, 24/04/2019
Tijdstip: -
19:00 - 21:30
Inspringen: Inspringen niet meer mogelijk na de 2° les
Extra informatie:

Vanaf de 2de les trek je best makkelijke kledij aan en breng je een grote badhanddoek en een dekentje mee.

Momenteel volzet.