persoonlijkheidsvorming

Zenmeditatie - Zazen ma av

Zenmeditatie - Zazen

Korte uitleg

Zazen is de beoefening van alleen maar zitten in het huidig moment. Het doet een diepe wijsheid opwellen die onbereikbaar is voor het logisch denken alleen.De wijze van oefening is concentratie op de ademhaling in de juiste houding en met een grote, zuivere inzet. Zazen beïnvloedt ons hele wezen, lichaam en geest.

We zitten 3 keer 25 min en wisselen de zittende meditatie af met zen- rituelen en stapmeditatie of kinhin - dat is wandelen in gewaar-zijn. Tijdens de kinhin kun je instappen of weggaan. In de laatste zitperiode lezen we een tekst uit het boek: ‘Alle dagen zen’ van Charlotte Joko Beck. Kom in comfortabele kledij.

Uitvoerige uitleg

Stil en onbeweeglijk zit je ontspannen, met tedere aandacht voor je lichaam of je adem.
Kwetsbaar en ontvankelijk omarm je in vertrouwen alles wat zich voordoet in je geest of je gemoed.
In die open ruimte van luisteren is er loslaten.

Beoefenen van zen is heel eenvoudig, maar het kan ons hele leven omgooien.

Ons dagelijks leven is vol beweging. Als we echter in staat zijn de omstandigheden te vereenvoudigen, krijgen we de kans om onszelf te zien, en dat is absoluut het kostbaarste wat er bestaat. Meditatie gaat niet om één of andere toestand, maar om diegene die mediteert. Het gaat om onszelf. We houden ons niet bezig met zelfanalyse. We zitten gewoon. Het is een alles opeisende bezigheid.Ervaar alles zoals het is, ervaar en blijf erbij.

Ons belang om alleen bij de realiteit te zijn, is heel klein. Neen, we willen denken. We willen al onze zorgen doornemen, we willen weten hoe het leven in elkaar zit, en voor we het weten zijn we het huidige moment helemaal vergeten en zitten we aan iets te denken … weg zijn we!

Er is niets zondigs aan dit soort hersenspinsels behalve dat, als we ons erin verliezen, we ook iets anders kwijt geraken. Wanneer we in gedachten verloren zijn, wanneer we zitten te dromen, wat zijn we dan kwijt? We zijn de realiteit kwijt. Ons leven is ons ontglipt.

We doen dit het grootste gedeelte van de tijd omdat we onszelf proberen te beschermen. We proberen ons huidig probleem kwijt te geraken of althans te begrijpen. Er is niets verkeerds aan onze egocentrische gedachten, behalve dat, als we ons ermee vereenzelvigen, ons zicht op de werkelijkheid geblokkeerd wordt.

We kunnen deze gedachten een duidelijk etiket geven: bv. ik heb de gedachte dat ik nooit iets goed doe, ik heb de gedachte dat zij onredelijk is,… zo leren we onszelf kennen en hoe ons leven in elkaar zit. We ontdekken dat we bv. altijd over andere mensen denken, of altijd over gebeurtenissen, altijd aan het verleden, altijd over onszelf… Als we echter onze gedachten nauwkeurig en zorgvuldig benoemen, dan nemen ze af. We hoeven ons niet te forceren om ze kwijt te geraken. Wanneer ze afnemen, keren we terug naar het ervaren van het lichaam en de ademhaling, telkens weer.

We zitten met grote zorg en aandacht. We wisselen zittende meditatie af met wandelen in gewaar zijn of kinhin, en met vormen van zenrituelen.

We starten stipt om 19.30u en we zitten 3 keer 25 minuten.

Tijdens de kinhin om 20.00u en 20.30u kun je instappen of weggaan.

In de laatste zitperiode lezen we een tekst uit het boek : ‘Alle dagen zen’ van Charlotte Joko Beck.

Kom tien minuutjes vóór het begin.

Draag comfortabele, ruimzittende kledij, liefst in ingetogen kleuren. Zitkussens en zitbankjes zijn beschikbaar, maar je kunt ook je eigen kussen of zitbankje meebrengen. Uiteraard kun je ook deelnemen op een stoel.

Marleen Steurbaut

Docenten: Marleen Steurbaut
Prijs: € 0.00 vrije bijdrage, mininum 3,00 € per avond
Wanneer: 14/01/2019, 28/01/2019, 11/02/2019, 25/02/2019, 11/03/2019, 25/03/2019
Tijdstip: -
19:30 - 21:00
Inspringen: Inspringen mogelijk
Extra informatie:

Opgelet:

- de Zenmeditatie gaat door bij Marleen in Noenendal 2, 9700 Oudenaarde!

- vooraf inschrijven per mail aan marleensteurbaut@hotmail.com wegens beperkt aantal plaatsen!

- er zijn meditatiebankjes aanwezig. trek makkelijke kledij aan en breng eventueel meditatiekussen mee indien je dat wenst te gebruiken.